Uusi Käypä hoito -suositus sairauspoissaolotarpeen arvioinnista on julkaistu juuri

Alla otteita
•    Keskeisten toiminta- ja työkykyyn vaikuttavien potilaan sairauksien kokonaisuus on huomioitava työkyvyn arvioinnissa.
•    Lääkärin tulee tuntea sairauspoissaolon tarpeen ja pituuden arvioinnin periaatteet ja osata kuvata päätöksenteon perusteet sekä potilaille että lausuntoja lukeville.
•    Sairauspoissaolotodistuksen perusteella arvioidaan työpaikoilla työstä poissaolon ja sairausajan palkanmaksun perusteita sekä vakuutusjärjestelmässä oikeutta vakuutusetuuksiin.
•    Työterveyshuoltoa on potilaan luvalla syytä konsultoida ainakin niiden potilaiden tapauksessa, joiden sairauspoissaolo on pitkittymässä.
•    Sairauspoissaolon tarvetta ja kestoa arvioitaessa lääkärin tulee osata aktiivisesti kuvata potilaalle työnteon mahdollinen toipumista edistävä vaikutus. Lääkärin tulee keskustella potilaan kanssa siitä, millainen kuormitus työssä ja vapaa-ajalla on haitallista ja millainen suotavaa.
•    Viimeistään sairauspoissaolon pitkittyessä tulee yksilöllisen harkinnan mukaan arvioida ja mahdollisuuksien mukaan suositella työhön paluuta tukevien kuntouttavien ja työhön kohdistuvien toimien mahdollisuutta. Paras asiantuntemus asiasta on työterveyshuollolla, jossa voidaan arvioida mahdollisuudet esimerkiksi työn ja työajan muokkaamiseen, asteittaiseen työhönpaluuseen ja osasairauspäivärahaan. Työn muokkausta koskevat ratkaisut tehdään kuitenkin työpaikalla.

0 replies